Header image

Parní veletrh - Echtdampf Hallentreffen Sinsheim 2009
Mayerka
Naše Mayerka
Do Sinsheimu jsme si i letos vzali obě své Géčkové lokomotivy. Mayerka po kompletní rekonstrukci a znovuseřízení.
Mayerka na mostě
Mayerka na mostě
Ukázala, že si poradí i s relativně velkým stoupáním na sinsheimský most.
model na uhlí
model na uhlí
K vidění byly i modely vlastní konstrukce, ve kterých se topí uhlím.
model na uhlí
model na uhlí
Poněkud odlišná kosntrukce kotle je patrná na první pohled. Takto vytápěné lokomotivy nemají zpravidla dálkové ovládání, chodí se s nimi kolem okruhu a v případě potřeby se přiloží pod kotel. Není to příliš častá, ale o to zajímavější podívaná.
model 5 palcovky?
Model 5palcovky?
Někteří pojali původně Géčkový model jako model pětipalcovky. Inu, proč ne?
teploměr
teploměr
K vidění byly i různé opravdu netradičně pojaté lokomotivy. Spíše volné variace na parní pohon. Třeba s teploměrem v dýmnici,
manometr
manometr
nebo s manometrem místo předního reflektoru,
děda
děda
případně zcela volně pojaté čelo lokomotivy.
řez
řez
Pro zvědavce byla vystavena i lokomotiva "uvnitř". Rozhodně zajímavé podívání takříkajíc pod pokličku.
H0e
H0e
Asi nejmenší, co jsem kdy na páru viděl, byla tato malá lokomotiva na rozchodu 9mm, v měřítku 1:87 (H0e).
H0e
H0e
1,5 ml vody, 0,8 ml lihu a 6-8 minut jízdy. Kdo neviděl, neuvěří, že je to možné. Já to viděl. Je to možné.
SMPD - pára
SMPD - pára
Brněnská parta měla s sebou pro rozchod 5" již dobře známou lokomotivu Andpie (na obrázku ta šedivá se strojvedoucím Romanem), zbrusu novou, dosud nezatopenou lokomotivu pojmenovanou Krzenowic, z produkce SOB (na obrázku ta zelená, se strojvedoucím Tomem), dále pak rovněž dobře známou a osvědčenou Topsy II (mimo obrázek) a Stephensonovu Raketu z produkce firmy O.S. Model (rovněž mimo obrázek)
Krzenowic
Krzenowic
Své první jízdy absolvovala zcela nová lokomotiva ze švýcarské produkce SOB. Úctyhodná lokomotiva s velikým kotlem a topeništěm, celkově solidních rozměrů a hmotností cca 140kg.
SMPD - pára
SMPD - pára
Obě parní lokomotivy ze spolku SMPD.
Andpie
Andpie
Lokomotiva Andpie opět neúnavně tahala vlaky s cestujícími.
Elektriky
Elektriky
Kromě parních 5" lokomotiv byly v Sinsheimu i nové elektrické lokomotivy, které již jezdily na Vánočních trzích v Brně.
elektrika
Elektrika
I tyto elektrické lokomotivy mají spoustu výkonu pro tahání dlouhých, plně obsazených vlaků. Na snímku jen taková lehčí jízda.
sedlo
sedlo
Na kolejišti byly k vidění i další lokomotivy, mimo jiné i tato s netradiční sedlovou vanou.
5+7
5+7" dráha
Celkový pohled na uspořádání splítkové tratě 5" + 7". Uprostřed snímku improvizovaný tunel, vzadu roztápěcí koleje.
dřevo
dřevo
Vystaveny byly letos nově tři lokomotivy kompletně (s výjimkou hřídelí a kluzných ložisek) vyrobené ze dřeva. Impozantní práce se dřevem. Ze dřeva byly i cca 3 metry dlouhé koleje. Lokomotivy mají elektrický pohon a majitel demonstroval funkčnost pomalým posunem.
dřevo
dřevo
Překonáme-li první úžas z naprosto precizní a bezchybné práce se dřevem, pak se naskýtá otázka, proč vlastně. Ale to se na parním veletrhu vlastně můžeme ptát u kteréhokoli stanoviště, že?
detail
detail
Precizně vyvedené detaily - jak jinak - ze dřeva

K vidění byly i vystavené lokomotivy úctyhodných rozměrů.

OS Model
OS model
Stánek firmy O.S. Model … vystavená Stephensonova Raketa a model dvojspřežky podle předlohy z produkce Orenstein & Koppel.
Loď
Loď
Kromě kolejí byl i letos na veletrhu bazén, na kterém se proháněly parním strojem hnané lodě. A ty, které se neproháněly, byly vystaveny na odiv návštěvníkům. Taky moooc pěkné kousky.
Stabilní stroje
Stabilní stroje
Dále byly k vidění stacionární parní stroje pohánějící kde co - od kolotoče až po pletací stroj.
Lokmobila
Lokomobila
A mezi návtěvníky občas projel náruživec vlastnící malý sentinel nebo parní traktor.